• Nieuws
  • Rubrieken
    • Hoezo Hart voor Heino
    • Hoezo Beroemd
    • Hoezo Cultuur
    • Hoezo Topsport
    • Hoezo Wandelen
    • Hoezo Wonen
  • Advertorials
  • Adverteren
  • Contact
Hoezo Heino?
Hoezo Heino?

  • Nieuws
  • Rubrieken
    • Hoezo Hart voor Heino
    • Hoezo Beroemd
    • Hoezo Cultuur
    • Hoezo Topsport
    • Hoezo Wandelen
    • Hoezo Wonen
  • Advertorials
  • Adverteren
  • Contact
Home
Hoezo Cultuur

Wereldwinkel Heino is zichzelf aan het herontdekken

1 december 2017 0 reacties
Wereldwinkel Heino is zichzelf aan het herontdekken
Bestuur wil meer professionaliteit en assortiment op basis van giftshop

Wereldwinkel Heino is zichzelf aan het herontdekken

Als je nu in Heino een vestigingsplaats moet aangeven voor de Wereldwinkel en er wordt verwacht dat je de meest optimale locatie aangeeft, dan is het erg waarschijnlijk dat je uitkomt bij het Dorpshuus. Gelegen in het centrum en je krijgt een honderd procent garantie dat er elke dag bezoekers over de vloer komen. Het is dan ook geen wonder dat het bestuur van Wereldwinkel Heino – want die is er natuurlijk al heel lang – erg blij is met de huidige standplaats. In het Dorpshuus! “We hebben een A-locatie”, roepen voorzitter Rita Kolk en bestuurslid Henny Siebert eensgezind.

Eigenlijk hebben de twee helemaal geen reden tot klagen, want het loopt best lekker bij Wereldwinkel Heino. Wel zijn er natuurlijk aandachts- en verbeterpunten. Ook al is het een vrijwilligersorganisatie, je moet het runnen als een onderneming. En dat betekent zeker ook een kritische blik op het eigen assortiment. De voorzichtige conclusie is dat het over een andere boeg moet en de oplettende toeschouwer ziet al de eerste voortekenen van de nieuwe koers. “De belangstelling voor onze food-producten loopt terug omdat het tegenwoordig op meerdere plekken verkrijgbaar is zoals supermarkten en biowinkels. Een giftshop, dat is de toekomst. Qua verkoop van cadeau-artikelen zien we in Heino echt een stijgende lijn”, aldus Henny en Rita.

Het duo sluit haar ogen niet voor het imago van de Wereldwinkel. Daarvoor kennen ze de vooroordelen maar al te goed: saai, duur, vergrijsd en geitenwollen sokken zijn enkele typeringen. “Dat past zeker niet bij ons. Niet voor niets krijgen we steeds meer reacties van toeristen die de Wereldwinkelorganisatie al wel kennen en vinden dat onze winkel in Heino er uitspringt. De kracht van Wereldwinkel Heino is de eigen inkoop. Natuurlijk hebben we te maken met de landelijke richtlijn (70% Fair Trade, 30% duurzaam), maar we gaan wel zelf de beurzen af. Zo is het mogelijk specifiek inkopen te doen en met elke portemonnee rekening te houden.”
Een onderdeel van de nieuwe koers is zeker ook dat Wereldwinkel Heino meer zichtbaar wil zijn. Zo is er elke maand een speciale actie die onder andere via de Heino Koerier en social media wordt gecommuniceerd. De huidige groep vrijwilligers kan en wil nog meer werk verzetten, maar de grens is enigszins bereikt. De bestuursleden roepen dan ook iedereen en vooral jongeren op zich aan te melden als vrijwilliger. Dat kan voor werk in de winkel en ook als PR-medewerker op het gebied van social media. “We willen steeds meer toe naar een professionele uitstraling”, maken Rita en Henny duidelijk dat ambitie in een Wereldwinkel geen vies woord hoeft te zijn.

Fair Trade gemeente

De blik gaat meer dan voorheen naar de buitenwereld en daarin past een hechte samenwerking met onder andere het Dorpshuus en zeker ook de collega’s van Wereldwinkel Raalte. “Het gebeurt regelmatig dat we over en weer klanten doorverwijzen omdat we beiden net een iets ander assortiment hebben. En waarom ook niet?”

De samenwerking met Raalte is er ook al in het kader van het streven om van Raalte een Fair Trade gemeente te maken. Daarvoor is een speciale werkgroep in het leven geroepen waarin Wereldwinkel Raalte drie personen heeft afgevaardigd en Wereldwinkel Heino met Gesien Stoop en Henny Siebert is vertegenwoordigd. De werkgroep krijgt ondersteuning van een ambtenaar en gemeenteraadslid Dick Buitenkamp, eveneens woonachtig in Heino. “Daar zijn we heel blij mee. Het is een signaal dat de gemeente deze actie serieus neemt.”

De status van Fair Trade gemeente krijg je niet zomaar. Daar moet je wel wat voor doen. Zo moeten in Heino twee supermarkten een aantal publiekscampagnes voeren en in totaal minimaal tien Fair Trade producten aanbieden: twee op de versafdeling, vier in het koffie- en theesegment en minimaal vier in verschillende schappen (b.v. rijst, hageslag). Ook van de horeca wordt verwacht dat ze aanhaken door minimaal twee Fair Trade dranken (sap, koffie, wijn) aan te bieden. “En we kijken naar bedrijven die duurzaam zijn en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het punt is alleen dat het een stuk meer werk is dan we van tevoren hadden ingeschat. Het streven is dat we in het voorjaar kunnen zeggen dat we Fair Trade gemeente zijn geworden. Bij voorkeur in de Fair Trade week in mei.”

Delen:

Facebook Twitter Google+ LinkedIn Pinterest
Vorig artikel Ladies Day bij Paal5
Volgend artikel Altijd op de hoogte met hoezoheino.nl

HoezoHeino

Gerelateerde berichten
“Het is zo bijzonder om mijn werk aan iemands muur te zien hangen”

“Het is zo bijzonder om mijn werk aan iemands muur te zien hangen”

28 november 2025
Open podium voor beginnende bands werkt voor artiest én publiek

Open podium voor beginnende bands werkt voor artiest én publiek

28 april 2025
“Mijn drijfveren zijn humor, fantasie en verbeelding”

“Mijn drijfveren zijn humor, fantasie en verbeelding”

3 december 2024
Meest gelezen
Heino Aktief: met elkaar veel samen doen
Geen categorie

Heino Aktief: met elkaar veel samen doen

25 nov 2015727
Timulazu organiseert kerstwandeling
Nieuws

Timulazu organiseert kerstwandeling

19 dec 2025285
Lichtjestocht ‘Een pad vol licht’ op 20 december
Nieuws

Lichtjestocht ‘Een pad vol licht’ op 20 december

18 nov 2025134
Contact

Heb je suggesties, vragen, complimenten of klachten over de Hoezo Heino?

Stuur een bericht!

Adverteren?

Hoezo Heino nodigt adverteerders uit om zich te profileren en te presenteren met bijzondere en stijlvolle uitingen. Bel of mail ons voor meer informatie.

Of ga naar onze contactpagina!

Laat mensen meegenieten!

Hoezo Heino? gaat over alles dat Heino zo’n boeiend dorp maakt. Het nieuws, de verhalen en beelden benadrukken dat het in Heino goed toeven is. Hoezo Heino? geeft een unieke kans om de bijzondere kwaliteiten van Heino bij een breed publiek onder de aandacht te brengen.

Algemeen

Colofon
Disclaimer
Privacy
Adverteren
Contact

© Hoezo Heino? Laat mensen meegenieten!
Hoezo Heino? is een onderdeel van N35 Creatief BV.
  • WELKOM TERUG

    Al een gebruiker? Log in met je gebruikersnaam.

    Onthoud mij

    WACHTWOORD VERGETEN

    WACHTWOORD VERGETEN

    Vul je gebruikersnaam of e-mailadres om het wachtwoord te resetten.

    INLOGGEN