• Nieuws
  • Rubrieken
    • Hoezo Hart voor Heino
    • Hoezo Beroemd
    • Hoezo Cultuur
    • Hoezo Topsport
    • Hoezo Wandelen
    • Hoezo Wonen
  • Advertorials
  • Adverteren
  • Contact
Hoezo Heino?
Hoezo Heino?

  • Nieuws
  • Rubrieken
    • Hoezo Hart voor Heino
    • Hoezo Beroemd
    • Hoezo Cultuur
    • Hoezo Topsport
    • Hoezo Wandelen
    • Hoezo Wonen
  • Advertorials
  • Adverteren
  • Contact
Home
Advertorials

Jansen Wijhe verkondigt graag de blijde boodschap van bodemverbeteraar bokashi

2 juni 2020 0 reacties
Jansen Wijhe verkondigt graag de blijde boodschap van bodemverbeteraar bokashi

Familiebedrijf oogst overal veel waardering voor duurzame koers

Struin een uurtje rond over het terrein van Jansen Wijhe. Ga in gesprek met de bevlogen eigenaren Jos en Koen Jansen. En je weet voor altijd dat je niet op een industrieterrein of in een glanzend kantoorpand hoeft te zijn gevestigd om het predicaat mooi bedrijf te krijgen. Jansen Wijhe is namelijk het schoolvoorbeeld van een onderneming die de traditie koestert en toch voorop loopt als het gaat om innovatie. De nieuwste missie? De grote groep onwetenden overtuigen van de werking van bodemverbeteraar bokashi.

Het duurt nog drie jaar en dan wordt ongetwijfeld de nieuwe aanwinst voor de wand in het kantoor van Jos Jansen onthuld. Er hangen al een spiegel en een klok ter ere van het 25- en 50-jarig bestaan van het familiebedrijf, dus voor het 75-jarig bestaan in 2023 zetten we ons geld op een mooie foto, pentekening of iets dergelijks. Dit jaar is met Koen de derde generatie aangetreden. Het was Herman Jansen die begon met het agrarisch loonwerk en Jos die het aandurfde om de orderportefeuille uit te breiden met grote infrawerken en groenrecycling. “Bedoeld om meer continuïteit te creëren. Met name voor de rustigere winterperiode.” De groenrecycling, die twintig jaar geleden zijn intrede deed bij Jansen Wijhe, was al een mooie stap richting duurzaamheid. En daarmee groeide heel gestaag de wens om de circulaire gedachte verder vorm te geven. “In algemene zin stond het me tegen dat in de landbouw zoveel chemische producten worden gebruikt. En aangezien ik een man ben die in kansen denkt, zag ik hier wel een uitdaging. Zo kwam ik tien jaar geleden in Oostenrijk al in aanraking met mensen die op een hele andere manier tegen bodemverbetering aankijken.”

Gezonde mens

Jos en Koen Jansen nemen alle tijd om uit te leggen dat het vizier na de Tweede Wereldoorlog alleen maar was gericht op productie. En dat heeft geleid tot uitputting van de bodem. We moeten dus zorgen dat de bodem weer voeding krijgt. “Een gezonde bodem zorgt voor gezonde planten en gezonde voeding voor dieren en uiteindelijk dus ook voor een gezondere mens”, doceren de twee. Maar wat is nu eigenlijk bokashi? De naam is afkomstig uit Japan en het betekent zoiets als goed gefermenteerd organisch materiaal. Organische reststromen als bladeren en ander groenafval worden verwerkt en op een constante temperatuur gehouden. Door er micro-organismen aan toe te voegen ontstaat een rijke bodemverbeteraar. Jansen Wijhe trekt hierin samen op met Bij de Oorsprong uit Dalfsen. Natuurlijk heeft Jansen Wijhe een commercieel belang en hopen ze te scoren met een voor Nederland nog relatief onbekend product. Want, de kachel moet natuurlijk wel branden, maar je kunt met een gerust hart stellen dat ze vooral een soort zendingsdrang hebben. De blijde boodschap wordt in het hele land verkondigd. “Alleen in het afgelopen jaar zijn we al voor 43 gemeenten actief geweest. Dan maken we bokashi op locatie. Gewoon uit al het blad en andere organische reststromen die daar zijn verzameld.” Bokashi kun je beschouwen als een goede aanvulling op compost. Waar je met compost zorgt dat de plant voeding krijgt, wordt met bokashi het bodemleven gevoed. Niet alleen ruik je het verschil, je ziet het ook. Het is namelijk grover van structuur. “Het blijft op het land liggen en het houdt goed vocht vast, waardoor je geen verlies hebt door uitspoeling. Ideaal voor de droge zomers waarmee we steeds meer te maken krijgen. Het is heel geschikt voor weilanden, maar ook voor tuinen en gazons. Niet voor niets werken steeds meer hoveniers met bokashi. Zeker ook omdat het de onkruiddruk flink beperkt.”


Opbrengst verdubbeld
Logisch dus dat op de nieuwe website van Jansen Wijhe meer dan voorheen aandacht wordt besteed aan bokashi. Inmiddels zijn ook meerdere mengsels op de markt voor verschillende toepassingen zoals weidegrond, sportvelden (geen kunstgras…), tuinen en gazons. “Je kunt het van maandag tot en met zaterdag bij ons ophalen, maar bezorgen is ook mogelijk. Waar nodig stellen we eerst nog vast wat het humusgehalte van het perceel is. Op basis van die gegevens wordt precies de juiste samenstelling van de bokashi vastgesteld en dus echt maatwerk geleverd.” Natuurlijk is het geweldig dat Jos en Koen Jansen zo enthousiast zijn. Nog beter is het om ‘ongelovigen’ te overtuigen met verhalen en resultaten van ambassadeurs zoals Varkensbedrijf Neimeijer. “Daar hebben we een proef gedaan met bokashi en de opbrengst van het land is na drie jaar verdubbeld!”, aldus de eigenaren van Jansen Wijhe die het gesprek afronden met een duidelijke boodschap aan heel Nederland. “Het moet niet langer draaien om massaproductie, maar om het produceren van gezond voedsel!”

Jansen Wijhe
Lierderholthuisweg 15
Wijhe
0572 391435
info@jansenwijhe.nl
www.jansenwijhe.nl

Delen:

Facebook Twitter Google+ LinkedIn Pinterest
Vorig artikel Een fleurig steuntje in de rug voor een coronapatiënt op de weg terug
Volgend artikel Excursie bij Het Rozendael

HoezoHeino

Gerelateerde berichten
De creatieve routes van N35 Creatief zijn eindeloos

De creatieve routes van N35 Creatief zijn eindeloos

4 december 2025
Safezone Dogs breidt uit met  praktijklocatie en snuffeltuin

Safezone Dogs breidt uit met praktijklocatie en snuffeltuin

3 december 2025
Met passie en enthousiasme in drie jaar naar een echte onderneming

Met passie en enthousiasme in drie jaar naar een echte onderneming

2 december 2025
Meest gelezen
Bakkerij Van der Most: waar vernieuwing en vakmanschap samenkomen
Advertorials

Bakkerij Van der Most: waar vernieuwing en vakmanschap samenkomen

1 dec 20251022
“Ik houd niet van half werk, ik geef altijd 110 procent”
Hoezo Topsport

“Ik houd niet van half werk, ik geef altijd 110 procent”

3 dec 2025717
Huidtherapie Heino straalt in het hart van het dorp
Advertorials

Huidtherapie Heino straalt in het hart van het dorp

1 dec 2025653
Contact

Heb je suggesties, vragen, complimenten of klachten over de Hoezo Heino?

Stuur een bericht!

Adverteren?

Hoezo Heino nodigt adverteerders uit om zich te profileren en te presenteren met bijzondere en stijlvolle uitingen. Bel of mail ons voor meer informatie.

Of ga naar onze contactpagina!

Laat mensen meegenieten!

Hoezo Heino? gaat over alles dat Heino zo’n boeiend dorp maakt. Het nieuws, de verhalen en beelden benadrukken dat het in Heino goed toeven is. Hoezo Heino? geeft een unieke kans om de bijzondere kwaliteiten van Heino bij een breed publiek onder de aandacht te brengen.

Algemeen

Colofon
Disclaimer
Privacy
Adverteren
Contact

© Hoezo Heino? Laat mensen meegenieten!
Hoezo Heino? is een onderdeel van N35 Creatief BV.
  • WELKOM TERUG

    Al een gebruiker? Log in met je gebruikersnaam.

    Onthoud mij

    WACHTWOORD VERGETEN

    WACHTWOORD VERGETEN

    Vul je gebruikersnaam of e-mailadres om het wachtwoord te resetten.

    INLOGGEN