• Nieuws
  • Rubrieken
    • Hoezo Hart voor Heino
    • Hoezo Beroemd
    • Hoezo Cultuur
    • Hoezo Topsport
    • Hoezo Wandelen
    • Hoezo Wonen
  • Advertorials
  • Adverteren
  • Contact
Hoezo Heino?
Hoezo Heino?

  • Nieuws
  • Rubrieken
    • Hoezo Hart voor Heino
    • Hoezo Beroemd
    • Hoezo Cultuur
    • Hoezo Topsport
    • Hoezo Wandelen
    • Hoezo Wonen
  • Advertorials
  • Adverteren
  • Contact
Home
Hoezo Hart voor Heino

Oud-ondernemers Van Wifferen en Bisschop nog steeds trots op ‘hun’ dorp

25 april 2011 0 reacties
Oud-ondernemers Van Wifferen en Bisschop nog steeds trots op ‘hun’ dorp
Hoezo hart voor Heino?

Oud-ondernemers Van Wifferen en Bisschop nog steeds trots op ‘hun’ dorp

Ze weten het van zichzelf. Als ze ergens door een centrum lopen, kijken ze met een andere blik naar en in de winkels dan de gemiddelde consument. Guus van Wifferen en Giel Bisschop zijn een groot deel van hun leven ondernemer geweest en zullen dat altijd blijven. Van Wifferen: ‘Toen ik onlangs stopte, heb ik gezegd nooit meer iets te beginnen, maar soms kriebelt het gewoon weer.’ Bisschop: ‘Ik heb er wel eens last van dat me de handen weer jeuken als ik zie dat er in een winkel bepaalde dingen niet goed gaan.’ Hoezo?Heino vroeg het illustere duo om nog eens haar licht te laten schijnen over Heino-centrum. Een verhaal over vroeger, het heden en de toekomst.

Laten we in chronologische volgorde beginnen, dus met het verleden. Beiden hebben een tijdlang de voorzittershamer van de Algemene Ondernemers Vereniging Heino (AOVH), de voorloper van de Heinose Winkeliers Vereniging, mogen hanteren. Bisschop was eind jaren ’80 en begin jaren ’90 voorzitter, terwijl Van Wifferen het in twee periodes zelfs tot zo’n twaalf jaar schopte. In hun tijd als ondernemer en bestuurslid kregen ze te maken met een aantal historische besluiten. Zo was iedereen bang voor het negatieve effect van de rondweg (1986), maar dit bleek reuze mee te vallen. Het leverde zelfs voordelen op.

Nog belangrijker was de discussie over de status van het centrum. Moet het een verblijfsgebied worden (zoals de gemeente Heino tot twee keer toe probeerde) of blijft het befaamde ‘rondje om de kerk’ intact? Flinke discussies en acties (o.a. 800 bezwaarschriften) waren nodig om het onheil af te wenden. ‘Heino was en is een boodschappendorp en gelukkig zag de politiek dat uiteindelijk ook in.’

Na de herindeling kreeg de nieuwe gemeente Raalte het dossier op haar bordje. Het komplan voorzag in handhaving van het ‘rondje om de kerk’ en het centrum kreeg een flinke opknapbeurt. Hoewel het aantal neringdoenden in de loop der jaren behoorlijk is afgenomen, zijn oud-drogist Bisschop en oud-speelgoedwinkeleigenaar Van Wifferen trots op het huidige centrum. ‘Ga op een willekeurige zaterdag naar Heino en je staat er versteld van hoe druk het is. Het is een kern waar eigenlijk alles te krijgen is. Als we een cijfer moeten geven, dan durven we wel een 8 te geven. En als er nu ook nog eens een goede invulling komt voor het voormalige gemeentehuis, dan mag het cijfer zelfs nog wel hoger worden.’

Ondanks het hoge cijfer zijn er voor de toekomst natuurlijk nog wel zorgen en uitdagingen. De twee oud-ondernemers maken zich vooral zorgen om het verdwijnen van wat ze omschrijven als de kleine ondernemer, maar dat is inherent aan het tijdsbeeld. De grootwinkelbedrijven gaan overheersen en die worden vaak juist geen lid van de plaatselijke ondernemersclub. ‘De Heinose Winkeliers Vereniging zou zich bij de gemeente Raalte sterk moeten maken voor de oprichting van een reclamefonds. Iedere ondernemer wordt verplicht om een bijdrage te leveren en hiervan kunnen onder andere PR-activiteiten worden betaald. Wat je nu ziet, is dat ketens als de Aldi, Action en Kruidvat profiteren van de inzet van de HWV zonder dat ze er een cent voor betalen. Dat stuit ons tegen de borst en de gemeente zou daar wellicht een actieve rol in kunnen spelen’, aldus Van Wifferen en Bisschop, die ook nog wel brood zien in een soort Heino-arragement in combinatie met een bezoek aan kasteel/museum Het Nijenhuis.

Delen:

Facebook Twitter Google+ LinkedIn Pinterest
Vorig artikel Wandelen over het Ansepad...
Volgend artikel ‘Natte sneeuw in de woestijn, dat is toch wel heel bijzonder!’

HoezoHeino

Gerelateerde berichten
“We organiseren het feest met plezier,  maar we kunnen het niet alleen”

“We organiseren het feest met plezier, maar we kunnen het niet alleen”

25 november 2025
Hobby, werk, sport en therapie verenigd in een moestuin

Hobby, werk, sport en therapie verenigd in een moestuin

22 april 2025
Soepcafé Heino zorgt al vijf jaar voor ontmoeting en verbinding

Soepcafé Heino zorgt al vijf jaar voor ontmoeting en verbinding

27 november 2024
Meest gelezen
Heino Aktief: met elkaar veel samen doen
Geen categorie

Heino Aktief: met elkaar veel samen doen

25 nov 2015704
Speciale xmas-editie van Heino Zingt Mee tijdens Weihnachtsmarkt
Nieuws

Speciale xmas-editie van Heino Zingt Mee tijdens Weihnachtsmarkt

19 nov 2025118
InHeino: nieuw platform voor toerist, recreant én (nieuwe) Heinoër
Nieuws

InHeino: nieuw platform voor toerist, recreant én (nieuwe) Heinoër

3 dec 202590
Contact

Heb je suggesties, vragen, complimenten of klachten over de Hoezo Heino?

Stuur een bericht!

Adverteren?

Hoezo Heino nodigt adverteerders uit om zich te profileren en te presenteren met bijzondere en stijlvolle uitingen. Bel of mail ons voor meer informatie.

Of ga naar onze contactpagina!

Laat mensen meegenieten!

Hoezo Heino? gaat over alles dat Heino zo’n boeiend dorp maakt. Het nieuws, de verhalen en beelden benadrukken dat het in Heino goed toeven is. Hoezo Heino? geeft een unieke kans om de bijzondere kwaliteiten van Heino bij een breed publiek onder de aandacht te brengen.

Algemeen

Colofon
Disclaimer
Privacy
Adverteren
Contact

© Hoezo Heino? Laat mensen meegenieten!
Hoezo Heino? is een onderdeel van N35 Creatief BV.
  • WELKOM TERUG

    Al een gebruiker? Log in met je gebruikersnaam.

    Onthoud mij

    WACHTWOORD VERGETEN

    WACHTWOORD VERGETEN

    Vul je gebruikersnaam of e-mailadres om het wachtwoord te resetten.

    INLOGGEN