Impro-Medical traint medici om gecrashte coureurs veilig uit hun voertuig te halen
Medici die coureurs na een zware crash uit hun auto bevrijden, zouden zomaar in Heino geschoold kunnen worden. Onlangs opende Maarten Hofhuis de deuren van een gloednieuwe trainingsruimte van zijn bedrijf Impro-Medical aan de L.J. Costerstraat. De ondernemer is gespecialiseerd in het trainen van medische staf werkzaam op het circuit en in de rally en heeft onder meer kennis van de elektrische variant van de Formule 1, Formula E. “We hebben de eerste permanente trainingslocatie voor medisch personeel in de auto- en motorsport in Nederland.”
Zelf was Maarten onderdeel van verschillende ‘extrication teams’ tijdens de Formule 1, teams die getraind zijn om een coureur veilig uit de auto te halen na een crash. Ook neemt hij plaats in de Medical Car van de MotoGP tijdens de TT van Assen en reisde hij voor de Formula E naar onder meer China, Japan en Mexico. Maarten werkt in het dagelijks leven in de zorg, maar ziet een duidelijk verschil met ongevallen die op het circuit gebeuren. “Op het circuit gebeuren over het algemeen ongelukken met hoge snelheid. Iemand uit een Formule-auto halen is technisch uitdagend. Je hebt een hele kleine werkruimte, coureurs zitten in een speciale stoel met een zespuntsgordel en dragen een helm met nekprotectie-systeem. Daarnaast word je altijd op je vingers gekeken, want voor een crash tijdens een race is altijd media-aandacht. De hele wereld kan meekijken hoe je een coureur helpt. Bovendien heb je bijna altijd te maken met tijdsdruk, want de raceleiding wil de baan zo snel mogelijk weer vrijgeven na een crash.” Door de hoge snelheden waarmee crashes plaatsvinden, kan het zijn dat je met ernstige medische situaties te maken krijgt. “De kans op trauma en inwendig letsel bij coureurs is groot. Dat komt onder meer door de G-krachten waarmee de coureurs tijdens het racen geconfronteerd worden.” Tot extra spanning leidt dat niet bij Maarten. “Op het moment dat je in actie moet komen, ben je professioneel bezig. Je weet wat je moet doen, daar ben je op voorbereid. De voorbereiding begint al ruim voor het raceseizoen, in de wintermaanden. Dan staat het trainen centraal. Om de drie jaar worden we door de FIA beoordeeld en gecertificeerd. Tijdens elk groot evenement vinden vooraf examens plaats en wordt er een rapport opgemaakt.” Rustig vanuit de pitstraat toekijken naar hoe er geracet wordt, is er als medical niet bij. Maarten: “Vanaf de eerste training zitten wij continu paraat in de Medical Car of Extrication-auto. De Medical Car is voorzien van alle medische apparatuur en materialen om direct eerste zorg te kunnen bieden.” Overigens kan de race vaak wel live vanuit de Medical Car gevolgd worden. “Het meest indrukwekkende moment is wanneer je in de Medical Car, tijdens de start, achter de coureurs aanrijdt die vervolgens de eerste bocht induiken en je al het publiek langs het circuit ziet. Dat blijft altijd een speciaal moment.”
Teamwork
Mocht het medische team in actie moeten komen, is ook de eigen veiligheid erg belangrijk. “De marshals langs de baan zwaaien met de gele vlag om andere coureurs te attenderen op het incident. Als het nodig is, wordt de race stilgelegd. In de autosport heb je steeds vaker te maken met hybride en elektrische raceauto’s. Als de kans bestaat dat een auto na een crash ‘onder stroom’ staat, nemen wij eerst voorzorgsmaatregelen. Door rubberen laarzen aan te trekken, matten te plaatsen en veiligheidshaken te gebruiken.” Als de coureur een zware crash heeft mee-gemaakt, wordt deze eerst opgevangen in het medisch centrum op het circuitpark. “Hier kunnen we de coureur stabiliseren om hem vervolgens te vervoeren naar het ziekenhuis in de regio.”
Uiteindelijk, vat Maarten samen, draait alles om teamwork. “Op het circuit heb je te maken met verschillende disciplines en heeft iedereen een eigen taak. Trainen en jezelf ontwikkelen blijft in de toekomst van essentieel belang om kwaliteit van zorg te kunnen bieden, ook op het circuit.” Hoe hij er ooit bij gekomen is om zijn vakgenoten in de auto- en motorsportwereld te scholen? “Alles begint met mijn passie voor de sport. Normaal gesproken werk ik in de zorg, ik deel graag mijn kennis en ervaring. Dat kan ik op deze manier mooi combineren met mijn hobby.” In zijn trainingsruimte in Heino staat een monocoque van een Formule 3-auto, een zelf ontwikkelde rolkooi met daarin verschillende racestoelen én een ziekenhuisbrancard met medische simulatorpop en medische apparatuur om realistische scenario’s te kunnen trainen. Wat bezoekers mogen verwachten van een cursus bij Impro-Medical? “Allereerst een leuke dag”, lacht Maarten. “Maar ook echt de mogelijkheid om de opgedane kennis in de praktijk toe te passen.”



Een reactie achterlaten?