• Nieuws
  • Rubrieken
    • Hoezo Hart voor Heino
    • Hoezo Beroemd
    • Hoezo Cultuur
    • Hoezo Topsport
    • Hoezo Wandelen
    • Hoezo Wonen
  • Advertorials
  • Adverteren
  • Contact
Hoezo Heino?
Hoezo Heino?

  • Nieuws
  • Rubrieken
    • Hoezo Hart voor Heino
    • Hoezo Beroemd
    • Hoezo Cultuur
    • Hoezo Topsport
    • Hoezo Wandelen
    • Hoezo Wonen
  • Advertorials
  • Adverteren
  • Contact
Home
Hoezo Hart voor Heino

Sallandse ondernemer moet meer bezig zijn met regionale agenda

25 april 2016 0 reacties
Sallandse ondernemer moet meer bezig zijn met regionale agenda
Heinose voorzitter MKB Regio Zwolle Ben Reuvekamp geeft duidelijk signaal af

Sallandse ondernemer moet meer bezig zijn met regionale agenda

Wie Ben Reuvekamp kent, weet dat hij aardig is verknocht aan Heino. Hier liggen zijn wortels, hier is hij opgegroeid én nog steeds woonachtig en hier kreeg hij de kans om ondernemer te worden. Als voorzitter van MKB Regio Zwolle weet hij ook dat je groter moet denken. Des te mooier is het dat hij de jeugdige carnavalsgroep ‘t Giet Vedan uit Heino als voorbeeld neemt hoe succesvol mensen met verschillende karakters en achtergronden kunnen samenwerken. “Het vraagt enorm veel inzet, toewijding en flexibiliteit om iedere keer op de eerste plaats te eindigen in de regionale optochten.”

Het is een mooi bruggetje naar de boodschap die hij als MKB-voorzitter voor het voetlicht wil brengen: de regio Zwolle moet zich meer op de kaart zetten en daar is een gezamenlijke inspanning voor nodig. Gemeenten, onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven moeten samen optrekken. “Gemeenten zijn al gewend om te bouwen aan de regio, maar als het gaat om samenwerking wordt door de Sallandse ondernemer vaak nog te lokaal gedacht. We zijn nu hard bezig met een inhaalslag om ons als regio Zwolle beter te organiseren. Dat is noodzakelijk, want anders lopen we het risico dat we in Brussel (Europa) en Den Haag (landelijk) de boot gaan missen. Zeker nu de aandacht van de provincies verschuift naar de regio’s.”

Bewust of onbewust is hij zelf een exponent geworden van het regionale denken door als Heinoër de voorzittershamer van MKB Regio Zwolle te accepteren. Nadat hij in 2006 het voederbedrijf inclusief de fabriek in Sneek van de hand deed, stopte hij met een aantal compagnons al zijn energie in twee nieuwe bedrijven. HRpm is een vernieuwend en succesvol bureau dat actief is in de wereld van uitzenden & detacheren, werving & selectie en payroll met name in de agrarische sector en het MKB. Met Heatplus boorde hij zelfs een nieuwe markt aan, namelijk het duurzaam verwarmen van grote gebouwen zonder gebruik van fossiele brandstoffen.

“We zijn bijzonder snel gegroeid en in 2010 zijn we in de regio Zwolle uitgeroepen tot Onderneming van het Jaar. Dan kom je al snel in beeld en eerlijk gezegd heb ik het zelf altijd belangrijk gevonden om me ook maatschappelijk in te zetten. Nee, ik heb het zeker niet gedaan om er beter van te worden. Al is het natuurlijk wel een goede manier om nieuwe contacten op te bouwen.”

Op de borst kloppen

Zakelijk en maatschappelijk. In de visie van Reuvekamp is het een twee-eenheid. “Uiteindelijk hebben we in de basis allemaal hetzelfde doel en dat is een sterke regio. Dat betekent een sterk bedrijfsleven, maar ook dat we overal goede faciliteiten houden om te wonen en te recreëren”, stelt de MKB-voorzitter die overigens van mening is dat de Regio Zwolle zich wel wat meer op de borst mag kloppen. “We hebben hier echt mensen en bedrijven met toegevoegde waarde, zowel in de maakindustrie als qua innovatie. Het is alleen noodzakelijk dat we het beter vermarkten. Wat andere regio’s als kernwaarden zien, vinden wij vaak heel normaal. Soms is het goed om die bescheidenheid te laten varen. Laten we ons profileren met een combinatie van oude waarden en vernieuwend denken. Dan moeten we in staat zijn om het verschil te maken”, droomt hij hardop.

Zonder nadenken komt hij met Heinose bedrijven op de proppen die wat hem betreft volledig passen in het zojuist geschetste beeld: Transportbedrijf Ter Laak, Kamphof Veetransport, dHM (de Haan Machinefabriek) en Seine Wonen. Familiebedrijven die al een aantal decennia bestaan en er toch in slagen om continu te vernieuwen. “Je hebt ondernemers die er de hele dag over praten, maar zij durven ook aan- en door te pakken. En ze worden beloond, want ze doen het beter dan de meeste concurrenten in hun branche. De mentaliteit van deze streek met een creatief en innovatief sausje. Dat is toch wat je wilt”, stelt hij retorisch.

Om Heino in de toekomst leefbaar te houden, is het essentieel dat ook burgers ondernemender worden en meer verantwoordelijkheidsbesef aan de dag leggen. Als het gaat om maatschappelijke initiatieven wordt voor ondersteuning vaak gekeken naar de ondernemer, maar Reuvekamp speelt de bal graag terug. Hij illustreert het met een voorbeeld uit eigen koker: “Een paar jaar geleden hebben we met HRpm besloten om de volleybalclub te sponsoren. Daar hebben we wel een tegenprestatie aan verbonden. En zo gebeurde het dat leden van de club hebben geholpen bij activiteiten van woonzorgcentrum Het Wooldhuis.”

Kwetsbaar opstellen

Het is goed dat fotograaf Vincent Hartman zich meldt, want we kunnen nog uren praten over het ondernemerschap, groei en ambitie en zijn inspanningen voor het MKB. Laten we afronden met de vraag of de Heinose c.q. Sallandse ondernemer zich meer moet laten zien op vergaderingen en bijeenkomsten binnen de Regio Zwolle. “Nee, dat is niet direct noodzakelijk. De enige oproep die ik doe, is om je breder te oriënteren. Kijk waar ondernemerstraffic is en probeer slim te netwerken aan de hand van een door jezelf gedefinieerd doel. Stel je daarbij kwetsbaar op en durf aan een ander te vragen hoe hij/zij het doet”, besluit Reuvekamp die zelf ook bereid is om een ondernemer voort te helpen. “Wie inzet en ondernemend gedrag toont, help ik graag om een richting aan de plannen te geven.”

Delen:

Facebook Twitter Google+ LinkedIn Pinterest
Vorig artikel Vrienden van de Tippe: laat de zomer maar beginnen!
Volgend artikel Hedendaags jubileum met een flinke nostalgische knipoog

HoezoHeino

Gerelateerde berichten
“We organiseren het feest met plezier,  maar we kunnen het niet alleen”

“We organiseren het feest met plezier, maar we kunnen het niet alleen”

25 november 2025
Hobby, werk, sport en therapie verenigd in een moestuin

Hobby, werk, sport en therapie verenigd in een moestuin

22 april 2025
Soepcafé Heino zorgt al vijf jaar voor ontmoeting en verbinding

Soepcafé Heino zorgt al vijf jaar voor ontmoeting en verbinding

27 november 2024
Meest gelezen
Heino Aktief: met elkaar veel samen doen
Geen categorie

Heino Aktief: met elkaar veel samen doen

25 nov 2015747
InHeino: nieuw platform voor toerist, recreant én (nieuwe) Heinoër
Nieuws

InHeino: nieuw platform voor toerist, recreant én (nieuwe) Heinoër

3 dec 2025117
Speciale xmas-editie van Heino Zingt Mee tijdens Weihnachtsmarkt
Nieuws

Speciale xmas-editie van Heino Zingt Mee tijdens Weihnachtsmarkt

19 nov 2025115
Contact

Heb je suggesties, vragen, complimenten of klachten over de Hoezo Heino?

Stuur een bericht!

Adverteren?

Hoezo Heino nodigt adverteerders uit om zich te profileren en te presenteren met bijzondere en stijlvolle uitingen. Bel of mail ons voor meer informatie.

Of ga naar onze contactpagina!

Laat mensen meegenieten!

Hoezo Heino? gaat over alles dat Heino zo’n boeiend dorp maakt. Het nieuws, de verhalen en beelden benadrukken dat het in Heino goed toeven is. Hoezo Heino? geeft een unieke kans om de bijzondere kwaliteiten van Heino bij een breed publiek onder de aandacht te brengen.

Algemeen

Colofon
Disclaimer
Privacy
Adverteren
Contact

© Hoezo Heino? Laat mensen meegenieten!
Hoezo Heino? is een onderdeel van N35 Creatief BV.
  • WELKOM TERUG

    Al een gebruiker? Log in met je gebruikersnaam.

    Onthoud mij

    WACHTWOORD VERGETEN

    WACHTWOORD VERGETEN

    Vul je gebruikersnaam of e-mailadres om het wachtwoord te resetten.

    INLOGGEN